میلگرد بستر تبریز باعث ریزش ساختمان پلاسکو شد

میل‌گرد آهن آجدار آرماتور فولادی یا میلگرد بستر تبریز تقویت شده ای است که در بتن برای جبران و بالا بردن مقاومت کششی پایین آن (بتن) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فولاد یا فیبر پلیمری که به این منظور در سازه‌های بتن آرمه به کار می‌رود به شکل سیم یا میل‌گرد می‌باشد.

شکل، ناودانی یا قوطی نیز برای مسلح کردن بتن استفاده می‌شود. آج در میل‌گرد به منظور درگیرکردن فولاد در بتن است بدین منظور آج در میل‌گرد به صورت مارپیچ و با عمق استاندارد ایجاد می‌شود تا بتواند سطح درگیری میل‌گرد و بتن بالا رود.

انواع میلگردها در بازار
طبقه‌بندی میلگردها بر اساس مقدار مشخصی از مقاومت در برابر نیروی کششی یا اصطلاحا مقاومت مشخصه فولادی آن‌ها است. چهار دسته میلگرد قبلا مشخص شده است که به تفکیک شرح داده می‌شود.

میلگرد a1
جزو میلگردهای نرم بدون آج است که در رده مقاومتی ۲۴۰ قرار دارد و به میلگرد ساده نیز معروف است. هیچ آجی بر روی آن وجود ندارد و به لحاظ سختی در دسته میلگرد های نرم قرار می‌گیرد. این دسته از میلگرد ها گزینه مناسبی برای عملیات جوشکاری و آهنگری است و معروف به میلگرد داکتیل است.

میلگرد a2
رده بعدی میلگردها است که آجدار است و در رده S340قرار می‌گیرد. این میلگرد جزء میلگردهای نیمه سخت محسوب می‌شود. در این میلگرد محوری در امتداد طول با یک سری دورپیچ به شکل مارپیچ نسبت به محور طولی قرار دارد.

این دسته از محصولات، نسبت به نوع قبلی مقاومت بیشتری دارد. میلگرد a2 در ساختمان‌ها بیشتر در عملکردهای برشی مثل خاموت‌ها، کمرکش‌های دیوارهای برشی و… استفاده می‌شوند.

برای جوشکاری توصیه شده است تا حد امکان بر روی این دسته میلگردها اجرا نشود و فقط در صورت اجبار بر روی آن جوشکاری شود.

میلگرد

میلگرد a3
این میلگردها آجدار بوده و آج‌های آن به شکل مارپیچ هستند. به لحاظ سختی این دسته از میلگردها در رده نیمه سخت قرار می‌گیرند. در این میلگرد شکل آج‌ها به صورت جناقی یا هشتی نسبت به محور طولی است.

یک تفاوت میلگرد a2 و a3 در مقاومت محصول است که در میلگردهای a3 این مقاومت نسبت به دو نوع دیگر بالاتر است. به هیچ‌وجه عملیات جوشکاری بر روی آن انجام نمی‌شود.

این محصول فولادی در میلگردهای اصلی سازه ازجمله میلگردهای طولی تیرها و ستون‌ها کاربرد دارد.

میلگرد a4
رده بعدی و آخر میلگردها است که از محصولات سخت به شمار می‌رود و از لحاظ رده مقاومتی به عنوان میلگرد رده S500 شناخته می‌شود. آج‌ها به صورت مرکب نسبت به محور طولی است و این تمایز این میلگرد نسبت به سایر رده‌ها است. اخیرا در سازه‌ها از این مدل میلگرد به وفور استفاده می‌شود.

در صورتی که از این میلگرد در طراحی ها استفاده شود، حدودا ۱ تا ۲ کیلو در هر مترمربع وزن میلگرد در مجموع سبک‌سازی می‌شود. قیمت این نوع از میلگردها نسبت به سایر رده‌ها بیشتر است و میزان آن به سایز آرماتور بستگی دارد.