دماسنج تب نوزاد بعنوان آخرین اختراع ادیسون ثبت شده است

وجود دماسنج تب نوزاد، در هر خانه ای که کودک در آنجا است، امری ضروری و مهم در هنگام بیمار شدن کودک، تلقی می شود که دارای انواع مختلفی است. دماسنج در حال حاضر یک وسیله “ضروری” در زمینه پزشکی است. هدف اصلی آن اندازه گیری دمای بدن به منظور تشخیص وجود یا عدم وجود تب است.

با این حال، دماسنج پزشکی همیشه آنطور که امروز می شناسیم نبود. در طول زمان به تکامل خود ادامه داده است. بنابراین در این مقاله قصد داریم تاریخچه و سیر تکاملی آن را برای شما بیان کنیم.

این اولین ابزاری است که برای اندازه گیری دمای بدن استفاده می شود. این یک دماسنج آب است. از یک بالون کوچک پر از هوا، قسمت بالایی آن و یک لوله، قسمت پایینی آن تشکیل شده است. دومی در آب غوطه ور است.

این دماسنج توسط گالیله بین سالهای 1593 و 1597 اختراع شد. با این حال، تا سال 1625-1626 به عنوان یک دماسنج پزشکی شناخته نشد.

در واقع، ترموسکوپ هیچ مقیاسی نداشت، اما درجه حرارت با سطح آب در لوله تعریف می شد. این سطح با گرم شدن هوا کاهش می یابد و با سرد شدن بالا می رود. این تا حدودی مخالف اصل دماسنج های پزشکی فعلی است.

دماسنج

در این دوره پزشک سانتوریو سانتوریو یا سانکتوریوس بود که ترازو دیجیتالی را به این دستگاه اضافه کرد. او از این دستگاه برای اندازه گیری دمای بدن استفاده کرده بود. این پزشک برای دانستن این دما کره را در دهان بیمارش قرار داد.

ترموسکوپ علاوه بر حجیم بودن، بسیار غیر عملی بود. همچنین، دستیابی به دمای دقیق بدن برای همیشه طول کشید.

در این بین دماسنج های زیادی برای کاربردی بودن بیشتر ساخته شده اند. اما نوآوری فیزیکدان دانیل گابریل فارنهایت بود. او ابتدا دماسنج الکلی را در سال 1709 و سپس در سال 1714 دماسنج جیوه ای را طراحی کرد.

با این دماسنج در بازه زمانی معقول تری نتیجه حاصل می شود. البته این فیزیکدان است که مقیاس اندازه گیری دما، درجه فارنهایت را اختراع کرد.

با این وجود، هرمان بوئرهاو و شاگردانش، به ویژه آنتون دو هان بودند که از آن برای مقاصد پزشکی استفاده کردند. این دانش آموز همیشه وقتی شب ها به رختخواب می رفت دمای بدنش را اندازه می گرفت.

بین سال های 1866 و 1867 بود که دماسنج کمتر دست و پا گیر، کاربردی تر و قابل حمل شد. این اثر سر کلیفورد آلبوت است.

با این حال، تا سال 1868 بود که پروفسور کارل وندرلیخ استفاده از دماسنج را در پزشکی تعمیم داد. به لطف یکی از مطالعات او بود که مقادیر دمایی که برای انسان طبیعی در نظر گرفته می شد، تعریف شد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.